Geliefde kantoren
Tijdens de pandemie werden alle werkroutines in twijfel getrokken, niet in het minst het kantoor. Bijna van de ene op de andere dag werden videovergaderingen onderdeel van het dagelijks leven. Kantoormedewerkers over de hele wereld vroegen zich af waarom ze überhaupt naar kantoor moesten gaan. E-mails schrijven, Excel, PowerPoint en Word gebruiken, bellen, rapporten lezen – dat zijn allemaal dingen die je thuis kan doen.
Maar toen de pandemie aanhield, veranderden ze van mening. Zelfs werkgevers – die ernaar uitkeken om hun overheadkosten te verlagen en een personeelsbestand te hebben dat zich overal ter wereld kon bevinden – begonnen de nadelen te zien. Het is moeilijker om innovatief te zijn als je elkaar nooit persoonlijk ontmoet. Er zijn geen informele vergaderingen rond de koffiemachine, in de lounge of tijdens de lunch. En ze zijn belangrijker dan eerder gedacht. De geruchten over het verdwijnen van het kantoor werden sterk overdreven.
In een enquête van Axiom Insight werden kantoormedewerkers in Zweden, Denemarken en Finland gevraagd naar hun mening over het kantoor. De conclusie is duidelijk – het kantoor is hier om te blijven. Voor veel mensen betekent kantoor sociale interactie en een plek om nieuwe vrienden te ontmoeten. Maar liefst 62 procent van de respondenten geeft aan dat hun collega's het belangrijkste element van het kantoor zijn. Negen van de tien Nordic kantoormedewerkers zijn minstens de helft van de werkweek op kantoor.
Hetzelfde geldt in de rest van de wereld. Uit een onderzoek van The Economist namens Aruba bleek bijvoorbeeld dat de mogelijkheid om te kiezen waar je werkt de belangrijkste factor is voor hoe creatief je je voelt. In hetzelfde onderzoek zei 42% dat ze productiever zijn als ze gemakkelijk toegang hebben tot de vaardigheden en knowhow van anderen. Het is veel waard om je collega's gewoon om advies te kunnen vragen.
Hoewel digitale communicatie een lange weg heeft afgelegd, zijn fysieke vergaderingen nog steeds cruciaal voor het bevorderen van een sterke cultuur, het ontwikkelen van relaties en het creëren van betrokkenheid.
Een ander voordeel van het kantoor is de onboarding van nieuwe medewerkers. Iedereen die op een nieuwe werkplek is aangekomen, weet hoe moeilijk het is – alle nieuwe namen en gezichten, nieuwe taken leren, kennismaken met het bedrijf en bijhouden wie wat doet. Dit alles is twee keer zo moeilijk op afstand. Uit een onderzoek van de University of East London bleek dat een succesvolle onboarding van nieuwe werknemers wordt ondersteund door 'een aanzienlijk aantal menselijke ontmoetingen' – wat veel gemakkelijker is op kantoor.
Er is ook aangetoond dat sommige werk-nemers het gevoel hebben dat thuiswerken een beter alternatief is wanneer hun kantoor tekortkomingen heeft. Er is een gebrek aan ruimtes met een hoge focus, vergaderruimtes en digitale vergaderruimtes die de activiteiten die je uitvoert bevorderen. Als je een goed gepland kantoor hebt dat de activiteiten en werkwijzen van je organisatie ondersteunt, zullen je medewerkers op kantoor willen en kunnen werken. En het is de moeite waard om te onthouden dat wat positief kan zijn voor de individuele werknemers, negatief kan zijn voor de organisatie als geheel. De werknemer heeft misschien het gevoel dat hij/zij een to-dolijst net zo goed thuis kan afvinken, maar het team als geheel zal innovatie, probleemoplossing en creatieve spontane vergaderingen missen.
Gewijzigde werkpatronen en nieuwe manieren van werken in een hybride wereld stellen nieuwe eisen aan de werkplek. Het kantoor moet een waardevolle, aantrekkelijke en duurzame plek zijn waar mensen zich goed voelen, openbloeien en de mogelijkheid hebben om optimaal te presteren. Het wordt steeds belangrijker om niet alleen werknemers te behouden, maar ook om er nieuwe aan te trekken.
En tot slot: ja, je manager merkt jou en je werk meer op als je op kantoor bent. Dat blijkt uit een onderzoek van Envoy. Maar liefst 96 procent van de Amerikaanse managers geeft toe dat ze meer aandacht besteden aan de inspanningen van hun medewerkers als ze op kantoor zijn.
ONDERSTEUNING VOOR WERKPLEKDESIGN
Een werkplekanalyse brengt de noden en werkpatronen in kaart en analyseert ze voor we een nieuw kantoor ontwerpen. Dankzij specifieke tools en workshops wordt het personeel betrokken bij het hele proces, wat het engagement vergroot. Op basis van deze resultaten geven we aanbevelingen over de lay-out, spaceplanning en manier van werken. Lees hier meer over onze Next Office® werkplekanalyse.