Investeren in werknemers­ervaring

Hoe zorg je ervoor dat je werknemers in dezelfde richting kijken, als ze met ongeveer 10.000 verspreid zijn over de hele wereld? Katarina Berg, Chief Human Resources Officer bij Spotify en Susanne Engdahl, Director People & Organization bij Husqvarna Group, leggen uit hoe ze werken met de werknemerservaring.

Weinig concepten zijn de laatste tijd zo veel besproken als werknemers­ervaring. Van productiviteit en retentie tot inno­vtie en klant­tevredenheid, het is aangetoond dat de manier waarop je werknemers hun werkplek ervaren een directe impact heeft op de prestaties van de organisatie. Door prioriteit te geven aan en te investeren in werknemers ervaring kunnen bedrijven een werkomgeving creëren die uiteindelijk bijdraagt aan hun succes op de lange termijn. We spraken met twee grote namen in HR, Katarina Berg van Spotify en Susanne Engdahl van Husqvarna, over hun kijk op het concept. 

Er is een leeftijdsverschil van meer dan 300 jaar tussen techgigant Spotify en de fabrikant van elek­trische producten voor buitenshuis Husqvarna. De twee bedrijven hebben een vergelijkbare status als nationaal gewaardeerde bedrijven, met beide ongeveer 10.000 werknemers en kantoren over de hele wereld. Bovendien werken ze allebei met werknemerservaring op wereldwijd niveau. 

Wat betekent het begrip werknemerservaring voor jou?

Katarina Berg: "We noemen het 'people experi­ence' en het kan in drie woorden worden samenge­vat: voor, tijdens en na. Alles wat onze werknemers ervaren van in dienst treden, onboarding, aangaan van uitdagingen en uitproberen van nieuwe rollen tot hopelijk genieten van een dankbare tijd bij ons."

Susanne Engdahl: "Alles wat managers, supervisors en HR op de een of andere manier doen, leidt tot dat concept, van onboarding tot offboarding. Ik zou het samenvatten in het woord 'inclusie'.

Kan je voorbeelden geven van hoe je werkt met werknemerservaring?

KB: "Eén ding dat iedereen waardeert, is de 'luisterlounge', waar artiesten live op kantoor komen spelen. Verder zijn er onze 'introdagen'. We hebben ook een interne marktplaats voor talent, waar AI wordt gebruikt om je te matchen met relevante diensten. Of je nu in Sydney, São Paulo of New York bent, je wordt nooit vergeten."

SE: "Onlangs hebben we ons cultuurprogramma vernieuwd, waarbij al onze 14.000 werknemers via focusgroepen betrokken waren. Dit is een enorm project waar we trots op zijn, vooral omdat onze werknemers van begin tot eind betrokken waren."

Hoe beoordeel je de ervaringen van werknemers?

KB: "We voeren twee keer per jaar werkne­mersenquêtes uit. Toen we in 2020 'Work from Anywhere' lanceerden, begonnen we samen te werken met externe onderzoekers om de effec­ten te bekijken – parameters zoals creativiteit, innovatie, interpersoonlijke energie. Om dit op te volgen hebben we ook een driemaandelijkse enquête gelanceerd."

SE: "Dat doen we continu – via onze jaarlijkse medewerkersenquêtes, persoonlijke vergaderingen of focusgroepen. We werken meestal in netwerken, waar we samenkomen rond een onderwerp."

Square big_katarina.jpg
Katarina Berg

Square big_susanne.jpg
Susanne Engdahl

“Alles wat managers, leidinggevenden en HR doen voor een werknemer leidt tot het concept van werknemerservaring – van hun eerste tot hun laatste dag in het bedrijf.”

Susanne Engdahl

Dus, wat werkt wel en wat niet?

KB: "In onze enquêtes waren er twee dingen waar iedereen op terugkwam: flexibiliteit en vrijheid. De boodschap was duidelijk – neem het niet weg. Daarom introduceerden we 'Work from Anywhere'. Veel mensen hielden van thuiswerken, anderen hadden er een hekel aan. We kunnen misschien geen volledige vrijheid bieden, maar we kunnen het leven van onze werknemers gemakkelijker maken door een keuze te bieden."

SE: "Tijdens de pandemie realiseerden we ons het belang van cultuur – en van een aantrekkelijke werkplek. Dat is iets dat we eerder misschien als vanzelfsprekend beschouwden. Sindsdien hebben we een volledige andere focus op dat aspect van 'werknemerservaring'. Bij Husqvarna hebben we veel verschillende ruimtes om rekening mee te houden, maar we moeten er nog steeds aan werken om ze aantrekkelijk te maken." 

Kunnen werknemers invloed uitoefenen?

KB: "Ze krijgen daar enorm veel kansen toe, vooral als we opnieuw bouwen. We hebben architecten en gedragswetenschappers die gespecialiseerd zijn in gezondheid en omgeving, en werknemers krijgen inspraak bij elke  verhuizing of uitbreiding."

SE: "Wanneer we grote veranderingsprojecten implementeren, richten we werkgroepen op met vertegenwoordigers van elke afdeling. Het hoeft niet de manager of supervisor te zijn, het kan net zo goed een werknemer zijn. Beslissingen worden samen genomen."

Welke rol speelt het fysieke kantoor voor jou?

KB: "We zijn sinds ons ontstaan een digitaal be­drijf en hebben een toolbox waarmee je overal kunt werken. Ongeveer 50 procent heeft momenteel een 'thuismix' en 50 procent heeft een 'kantoormix'."

SE: "We bieden hybride werken aan werk­nemers die taken hebben die op afstand kunnen worden uitgevoerd, maar beslissingen worden genomen in het team. Sommige afdelingen werken af en toe thuis, terwijl andere fulltime ter plaatse  of op afstand werken. Het belangrijkste is dat de tijd op kantoor meer geconcentreerd is geworden. Als werkgever moeten we nadenken over hoe we een ruimte kunnen creëren die uitnodigt tot samenwerking." 

Hybride vergaderingen zijn een blijver. Maar hoe creëer je een inclusieve vergadercultuur waarbij sommige deelnemers persoonlijk aanwezig zijn en andere op afstand? We spraken met twee experts over dit onderwerp: Mia Holmlund van Kinnarps en Nina Rapp van Microsoft.

Ontwerp voor hybride vergaderingen