De werkplek herdefiniëren – de toekomst van het kantoor en hoe u zich kunt voorbereiden

Net zoals samenlevingen en culturen in de loop der tijd veranderen, veranderen ook onze kijk op arbeid, onze manier van werken en onze kantoren. Door de coronapandemie zijn velen gedwongen om van thuis uit te werken, ongeacht of ze dat wilden of er zelfs op voorbereid waren. Het wordt beschreven als een wereldwijd experiment in telewerken en de effecten beginnen zich te manifesteren. Kinnarps interviewde professionals in heel Europa en kreeg inzicht in de uitdagingen, behoeften en kansen die deze nieuwe realiteit heeft gecreëerd. Die worden nu gepresenteerd in een nieuwe whitepaper.

"Tijdens deze pandemie staan we voor ongekende uitdagingen. Dat heeft ons nieuwe inzichten gegeven in hoe kantoren en werkmethodes er in de toekomst zullen uitzien. In onze interviews werd duidelijk dat we vooral elkaar en persoonlijke interacties missen. We zien duidelijk dat het kantoor van de toekomst meer een ontmoetingsplaats zal zijn waar samenwerking centraal staat. We zien echter ook de noodzaak om naar kantoor te komen voor geconcentreerd individueel werk. Het is belangrijk om elk uniek kantoor te ontwerpen op basis van de behoeften van dat specifieke bedrijf."

Dan Molander, Sales Director, Kinnarps

Wat betekent deze nieuwe realiteit voor het kantoor?

Hoewel thuiswerken voor organisaties en individuen een wisselende mate van succes heeft gehad, lijkt een flexibelere aanpak blijvend. Dat brengt nieuwe eisen met zich mee voor de manier waarop we werken en hoe we onze kantoorruimtes ontwerpen. Als werknemers twee tot drie dagen per week op afstand werken, is een eigen bureau geen kosteneffectieve oplossing. Sommige medewerkers kunnen ook naar kantoor komen om samen te werken en anderen om zich te concentreren, waardoor we verschillende omgevingen moeten ontwerpen op basis van die activiteiten. Kinnarps heeft uitgebreide ervaring met werkplekontwerp en -strategie, na meer dan 200 werkplekanalyses in heel Europa.

"We zijn ervan overtuigd dat het belangrijker dan ooit is om te analyseren en in kaart te brengen hoe een bedrijf werkt en welke activiteiten het best op kantoor kunnen worden uitgevoerd en welke op afstand kunnen worden uitgevoerd. Het is belangrijk om vooruit te kijken en een langetermijnperspectief te ontwikkelen. We moeten afstappen van gewoon plannen voor vandaag en het kantoor beginnen te zien als een plek die moet kunnen veranderen. Pas als u uw behoeften en omstandigheden begrijpt, kunt u veranderingen doorvoeren en een interieuroplossing creëren die het dagelijks leven van de medewerkers ondersteunt en bijdraagt aan zakelijk succes. De werkplek van de toekomst moet flexibel zijn om te kunnen inspelen op veranderende behoeften."

Henrik Axell, Workplace Strategist, Kinnarps

In de nieuwe whitepaper benadrukt Kinnarps het belang van flexibiliteit om toekomstbestendige en duurzame kantoren te creëren die zowel dagelijks als op lange termijn kunnen worden aangepast – wat er ook maar nodig is om aan toekomstige behoeften en uitdagingen te voldoen en een pad naar zakelijk succes te creëren.
 
Ontdek meer op kinnarps.be